Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Deklaracje podatkowe PIT otrzymają wszyscy emeryci i renciści, którzy w 2019 roku chociaż raz pobrali jakiekolwiek rolnicze świadczenie emerytalno-rentowe (np. emeryturę rolniczą, okresową emeryturę rolniczą, rentę rolniczą z tytułu niezdolności do pracy, rentę rodzinną) lub rodzicielskie świadczenie uzupełniające.

Deklaracje PIT otrzymają też osoby, które pobrały tzw. niezrealizowane świadczenie po osobie zmarłej (tj. emeryturę lub rentę przysługującą zmarłemu; nie dotyczy zasiłków pogrzebowych) lub alimenty potrącane ze świadczenia wypłacanego przez KRUS.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami* wszystkie PIT-y zostaną przekazane w nieprzekraczalnym terminie do końca lutego 2020 r.

Wśród rozsyłanych formularzy znajdą się:

  • PIT-40A - roczne obliczenie podatku emeryta/rencisty,
  • PIT-11A - informacja o dochodach uzyskanych przez emeryta/rencistę,
  • PIT-11 - informacja o dochodach dla osób, które otrzymały świadczenie należne po osobie zmarłej lub alimenty potrącane ze świadczenia wypłacanego przez KRUS.

Jednocześnie Kasa przypomina, że każdy emeryt/rencista, który chce skorzystać z ulg podatkowych lub z rozliczenia podatku razem z małżonkiem bądź z dzieckiem (w przypadku osób samotnych) - sam składa zeznanie podatkowe (PIT-37 lub PIT-36) we właściwym urzędzie skarbowym w nieprzekraczalnym terminie do dnia 30 kwietnia 2020 r.

Natomiast emeryt/rencista, który chce przekazać 1% podatku na rzecz, innej niż wybrana w roku ubiegłym, organizacji pożytku publicznego powinien złożyć w urzędzie skarbowym druk PIT-OP.

Ponadto Kasa informuje, że Ministerstwo Finansów zachęca do skorzystania z usługi Twój e-PIT dostępnej na stronie www.podatki.gov.pl. Od dnia 15 lutego br. na tej stronie zamieszczone zostaną automatycznie przygotowane przez Krajową Administrację Skarbową indywidualne zeznania podatkowe dla każdego emeryta i rencisty.

* art. 34 ust. 7 i 8 oraz art. 42 g ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od  osób fizycznych (Dz. U. z 2019r., poz. 1387 z późn. zm.)

Informacja przekazana za pośrednictwem OR KRUS w Bydgoszczy

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna
Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa ogłosiła XII edycję konkursu
"Polska wieś - dziedzictwo i przyszłość. 

Celem konkursu jest promocja polskiego rolnictwa, problematyki związanej z 
obszarami wiejskimi, dziedzictwa kulturowego oraz wzbogacenie publicznej
debaty na temat polskiej wsi. W ramach konkursu Kapituła oceni prace w dwóch kategoriach:

Prace naukowe (m.in. prace doktorskie), popularno-naukowe i inne nienależące
do tych dwóch kategorii, ale prezentujące szczególnie inspirujące i 
innowacyjne spojrzenie na problematykę rozwoju wsi;

Prace prezentujące dorobek kulturowy kraju i regionu, opisujące inicjatywy
lokalne, dziedzictwo historyczne wsi (monografie wsi, archiwalne zbiory
zdjęć stanowiące element dokumentacji, pamiętniki) oraz prace ilustrujące
przykład sukcesu w rozwoju polskiej wsi.

Zwycięzca w każdej z kategorii otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 5
tysięcy złotych. Nagrodzone prace będą mogły być wydane w postaci książkowej w Wydawnictwie Naukowym Scholar.

Termin nadsyłania prac mija 31 lipca 2020 r. 

Konkurs obejmuje prace o bardzo szerokiej tematyce. We wcześniejszych
edycjach nagradzane były prace z zakresu historii, kultury, ekonomii,
socjologii, nauk przyrodniczych i rolniczych. Warunkiem jest jedynie
powiązanie tematyczne z obszarami wiejskimi.  

Regulamin i wymagane dokumenty dotyczące konkursu znajdują się na stronie
internetowej organizatora www.fdpa.org.pl <http://www.fdpa.org.pl>  oraz są
dostępne w formie wydruku w siedzibie Fundacji na rzecz Rozwoju Polskiego
Rolnictwa, ul. Gombrowicza 19, 01-682 Warszawa. Dodatkowych informacji na
temat konkursu udziela: Jakub Zieliński, e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.; Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  tel. 695 116 110;
22 864 03 90; fax 22 864 03 61. Informacje na temat poprzednich edycji
konkursu, Kapituły Konkursowej i laureatów można znaleźć na stronie
internetowej www.fdpa.org.pl/konkurs <https://www.fdpa.org.pl/konkurs>  oraz
na www.facebook.com/Fundacja.FDPA <http://www.facebook.com/Fundacja.FDPA> .