Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

W związku z ogłoszonym konkursem na składanie ofert i realizację zadań publicznych przez Burmistrza Miasta i Gminy Dobrzyń nad Wisłą, Stowarzyszenie „Aktywni  Dobrzyniacy 55+” postanowiło złożyć ofertę, mając na uwadze  działania na rzecz osób w wieku emerytalnym. „Aktywni Dobrzyniacy 55+” przystąpili do realizacji zadania publicznego pod tytułem „Aktywizacja społeczna seniorów poprzez wspieranie  działalności kulturalnej i turystycznej”.

Dzięki współfinansowaniu przez Gminę Dobrzyń nad Wisłą, w ramach otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych, zorganizowaliśmy  trzy następujące jednodniowe  turystyczno – kulturalne  wyjazdy:

1. Ziemia Dobrzyńska  znana i nieznana.
  2. Warszawa zawsze bliska i droga naszemu sercu.
  3. Teatr Muzyczny w Łodzi.

„Ziemia  Dobrzyńska  znana  i  nieznana” 16 czerwca 2019 r.

Wycieczka  do Golubia – Dobrzynia, Szafarni i Obór to pierwszy  z trzech zaplanowanych wyjazdów. Odbył się już 16 czerwca 2019 r. Okazało się, że wielu seniorów  nigdy jeszcze nie było w tych miejscowościach, choć od lat mieszkamy na Ziemi Dobrzyńskiej.

W Golubiu-Dobrzyniu zwiedzaliśmy głównie Zamek, który w przeszłości był twierdzą, mającą chronić granice państwa zakonnego od strony Mazowsza. Dziś ten zabytek o bogatej historii jest obiektem, prowadzącym działalność turystyczną i kulturalną.

Kolejnym etapem naszej wyprawy była wieś  Szafarnia. Tam znajduje się klasycystyczny dworek z XIX wieku, w którym  zebrane są pamiątki związane z  F. Chopinem. Młody  Fryderyk dwukrotnie przebywał w niej  na wakacjach u rodziny Dziewanowskich. Obecnie funkcjonuje tu Ośrodek Chopinowski, który prowadzi działalność kulturalną.  Od 70. lat odbywają się tu koncerty chopinowskie, a także wystawy, audycje muzyczne, konkursy, spotkania autorskie i inne wydarzenia artystyczne, mające na celu popularyzowanie wiedzy o życiu i twórczości Fryderyka Chopina. Nasza grupa seniorów wybrała  audycję „Fryderyk Chopin – geniusz wszechstronny”. Wysłuchaliśmy wielu różnych utworów Chopina oraz dowiedzieliśmy się sporo ciekawostek z życia artysty.

Następnie udaliśmy  się do Karmelitańskiego Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej
Oborach. Po mszy św., w której uczestniczyliśmy, udaliśmy się w drogę  powrotną.

„Warszawa zawsze bliska i droga naszemu sercu”5 października 2019 r.

Drugi z zaplanowanych wyjazdów odbył się w dniu 5 października 2019 roku. Celem wyprawy była stolica, a w niej zwiedzanie  Powązek Wojskowych, zabytków Warszawskiej Starówki oraz wizyta w „Teatrze 6. Piętro” i obejrzenie spektaklu „Niezwyciężony”.
Po najsłynniejszej warszawskiej nekropolii oprowadzała nas pani przewodnik, która interesująco i rzeczowo opowiadała o znanych i ważnych dla naszej historii i kultury ludziach, spoczywających na Wojskowych  Powązkach. Spacerowaliśmy  Alejami Zasłużonych, oglądaliśmy  grobowce  i  pomniki. Widok tylu niezwykłych, zarówno starych jak i całkiem świeżych mogił, skłaniał  do głębokiej zadumy i poważnych refleksji. Wzbogaciliśmy   swoją  wiedzę  o wiele ciekawych, często bardzo  trudnych losach naszego narodu i Ojczyzny.

Drugi cel dobrzyńskiej  eskapady stanowiła  Warszawska Starówka.  Tam  podziwialiśmy średniowieczne budynki,  odnowione po zniszczeniach w czasie II wojny światowej. Kolumna Zygmunta III Wazy, Bazylika św. Jana, Zamek Królewski, Syrenka Warszawska, Pomnik Małego Powstańca, Pomnik Jana Kilińskiego to obiekty z  uwagą oglądane przez wycieczkowiczów. Jeszcze spacer Krakowskim Przedmieściem obok Pałacu Prezydenckiego i krótki pobyt na pl. Marszałka Józefa  Piłsudskiego. Po dwóch  godzinach  intensywnego  zwiedzania  chwila wytchnienia! Była okazja odpocząć i posilić się.

O godz. 1900 nadszedł czas na kolejną ucztę duchową. W „Teatrze 6. Piętro” wystawiano sztukę „Niezwyciężony” Torbena Betta. Doskonała obsada aktorska i uniwersalna problematyka dzieła przyjęte zostały owacjami na stojąco.

Mocno utrudzeni, ale pełni pozytywnych wrażeń, szczęśliwie wróciliśmy do domów.

Teatr Muzyczny w Łodzi”9 listopada 2019 r.

Trzecią, współfinansowaną przez Gminę Dobrzyń nad Wisłą imprezą, aktywizującą seniorów, był wyjazd do Teatru Muzycznego w Łodzi. Miał on miejsce w dniu 9 listopada 2019 roku. Łódzka scena proponuje najlepszą rozrywkę na naprawdę wysokim poziomie. Tym razem przygotowano  program „The best  of muzyczny” w  reżyserii  Zbigniewa Maciasa. Były to prawie 3 godziny znakomitej zabawy  w magicznym świecie musicalu. Widowisko składało się z dwóch części, z  których każda  miała nieco inny charakter.

W pierwszej części  zaprezentowano mniej znane fragmenty operetek  i pieśni. Nie zabrakło w niej  też akcentów humorystycznych.

Druga   część  spektaklu to była prawdziwa rewia największych przebojów.  Zaczęła się od „Poloneza” Wojciecha Kilara z  filmu „Pan Tadeusz”. Następnie zostały zaprezentowane  najsłynniejsze arie ze znanych operetek, takich jak: „Baron cygański” , „Księżniczka czardasza”, „Wesoła wdówka”, „Skrzypek na dachu”. Przedstawienie zakończyło się dynamicznym kankanem. Doskonała gra artystów, barwne kostiumy i świetna choreografia sprawiły, że  występy  bardzo się podobały.   Zadowoleni z wyprawy szczęśliwie wróciliśmy do Dobrzynia.

Wielkie podziękowania za zorganizowanie trzech przedstawionych wyżej  wyjazdów należą się niewątpliwie Jadwidze  Grudzińskiej - szefowej Stowarzyszenia „Aktywni Dobrzyniacy 55+” oraz koleżankom  Barbarze Żuchowskiej i Annie Maliszewskiej, które jej w tym  pomagały. Dziękujemy również  Gminie Dobrzyń nad Wisłą za współfinansowanie, dzięki czemu seniorzy mogli uczestniczyć w tak wartościowych
 i atrakcyjnych imprezach kulturalno – turystycznych za niewielką opłatą. Można  tylko życzyć sobie więcej takich wypraw, aktywizujących ludzi w wieku emerytalnym.